-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:30775 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:17

هدف از خلقت انسان چيست ؟

ما به خدايي معتقديم كه غني بالذات است و همه چيز و همه كس در اصل خلقت و بقاي آن محتاج به او هستند و غير از اين امكان ندارد. قرآن كريم مي فرمايد: . ومي فرمايد: .

ما به خدايي عقيده منديم كه فياض علي الاطلاق و بخشنده و رحمان و رحيم و كريم و جواد است ; يعني هرچيزي امكان خلقت داشته باشد و از ممتنعات بالذات نباشد, خداوند آن را از نعمت وجود بهره مند مي كند و اعضا ولوازم مورد نياز براي ادامهء حيات را به وي مي بخشد. قرآن مي فرمايد: . به (1)

خدايي عقيده داريم كه حكيم است و تمام افعالش داراي غرض و حكيمانه است و كار عبث و گزاف از او محال است . قرآن مي فرمايد:

است >. در آيهء ديگري مي فرمايد:

جز به حق نيافريديم , ولي بيشتر آنان نمي دانند>. بنابراين مسلّماً در آفرينش همهء موجودات , هدفي در كار است , چه مابتوانيم آن هدف راتشخيص دهيم و چه نتوانيم پي به آن هدف ببريم .

هدف از آفرينش انسان كه يك موجود جسماني و مادي است , اين است كه به كمالي كه لايقش هست برسد. درتعبيرات فلسفي از اين هدف , به تكامل و در لسان قرآن , قُرب به خدا يا عبادت و بندگي ياد شده است .

در مكتب انبيا خصوصاً در مكتب پيامبر عظيم الشأن اسلام كه آورندهء دين خاتم است , قوانين و دستورهايي براي پرورش انسان آمده است كه بشر را در مسير تكامل و عبادت و بندگي هدايت كند و او را به عالي ترين مقام ممكن براي انسانيت برساند.

قرآن كريم هدف نهايي و غايت خلقت انسان و جن را عبادت شمرده است :

من جن و انس را نيافريدم جز براي اين كه عبادتم كنند. (و از اين راه تكامل يابند و به من نزديك شوند)>.

پس هدف از خلقت انسان تكامل و نيل به جوابر قرب الهي است .(2) شهيد مطهري در اين زمينه مي فرمايد: از نظر

قرآن انبيا آمده اند براي اين كه بشر را به سعادت خودش كه غايت سعادت از نظر آن ها پرستش خداوند است برسانند. در منطق اسلام هدف اصلي از زندگي جز معبود چيز ديگري نمي تواند باشد; يعني قرآن مي خواهد انسان رابسازد و مي خواهد به او هدف و آرمان بدهد, و هدف و آرماني كه اسلام مي خواهد بدهد, فقط خدا است و بس و هرچيز ديگري جنبهء مقدمي دارد, نه اصالت . در آياتي كه قرآن انسان هاي كامل را توصيف مي كند و يا از زبان انسان هاي كامل سخن مي گويد, آن ها را اين طور معرفي مي كند كه آن ها هدف زندگي را خوب درك كرده اند و روي همان هدف كار مي كنند و گام بر مي دارند. اززبان ابراهيم 7مي گويد:

كردم كه آسمان ها و زمين را آفريد. من در ايمان خود خالصم و از مشركان نيستم . نماز و تمام عبادات من و زندگي و مرگ من همه براي خداوند پروردگار جهانيان است >.پس در اسلام همه چيز بر محور خدا دور مي زند, چه از نظر هدف بعثت و انبيا و چه از نظر هدف زندگي يك فرد. لذا هدف از خلقت بشر را عبادت و بندگي مي داند>.(3)

نتيجه اين كه هدف از خلقت انسان از نظر انبياي الهي و قرآن كريم , تكامل و حركت در صراط مستقيم و نيل به قرب پروردگار عالم است .

پـاورقي 1.طه (20 آيهء 50

(پـاورقي 2.تفسير نمونه , ج 22 ص 384ـ 395و محمد تقي مصباح يزدي , معارف قرآن , ص 175

(پـاورقي 3.مرتضي مطهري , تكامل اجتماعي انسان , ص 76و 77

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.